Ethical analysis of the use of AI-based chatbots and their incursion into decision-making in contemporary times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.10

Keywords:

Artificial Intelligence, chatbots, natural language processing, ethics

Abstract

This document, of a reflective nature, shows the dizzying rise of technological advances and the way in which they are involved in the various fields of human development; such as science, economics, education, entertainment, among others. AI (Artificial Intelligence) is important in today’s world since it is transforming various aspects of people’s daily lives. In this context, the main objective of this document is to demonstrate the way in which chatbots (conjugation of the words Chaty and Robot) enter decision making in current generations, from a qualitative approach. The relevance of this study is given by the ethical implications, taking into account the regulations, as well as the advantages and limitations of the use of this technology. Furthermore, the increasingly massive management is visualized, and consequently, the multiplicity of topics discussed, the relevance of these tools in people’s daily lives, the diversity of users that arise in different contexts and the risks at the level of reliability of the information, the treatment given to personal data, and itself, the decision-making by the developers and the users themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caragiulo, A., Cassina, F., García, M., Lamas, C., Montagna, F., & Neustadt, A. (Nov 4-5, 2022). Análisis de Tecnologías Cognitivas. Paper presented at the 9° Congreso Nacional De Ingeniería Informática, Ciudad Autónoma de Buenos Aires. 4. https://bit.ly/416PURa

Chavarría, L. (2017). Computación cognitiva. Investiga.TEC - Instituto Tecnológico De Costa Rica (TEC)., 28, 3. https://bit.ly/3MFETlJ

Christensen, A. (2023). How Many Languages Does ChatGPT Support? The Complete ChatGPT Language List. Seo. ai. https://bit.ly/3zTcwJd

Comisión Europea, Centro Común de Investigación, Manzoni, M., Medaglia, R., Tangi, L. (2022). AI Watch, camino hacia la adopción de la inteligencia artificial por parte del sector público: manual para responsables políticos, administraciones públicas y partes interesadas relevantes, Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. (68). https://bit.ly/429nx4x

Comisión Europea. (2018). Plan de Acción de Educación Digital. https://bit.ly/3WMP4bb

Comisión Europea. (2019). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las regiones EMPTY para generar confianza en la inteligencia artificial centrada en el ser humano. https://bit.ly/3NwuZlh

Comisión Europea. (2020). Plan de Acción de Educación Digital 2021-2027 Adaptar la educación y la formación a la era digital https://bit.ly/43jpCwe

Comisión Europea. (2020). Una Estrategia Europea de Datos. https://bit.ly/45HDEJT

Comisión Europea. (2021). Brújula Digital 2030: el enfoque de Europa para el Decenio Digital. https://bit.ly/43Ie4SZ

Comisión Europea. (2021). Ley de Inteligencia Artificial. https://bit.ly/43zzkue

Comisión Europea. (2021). Reglamento (UE) 2021/695. https://bit.ly/3oLHvVp

Consejo de la Unión Europea. (2019). Conclusiones relativas al Plan Coordinado sobre la Inteligencia Artificial 6177/19. https://bit.ly/43oWyU3

Consejo de la Unión Europea. (2020). La Carta de los Derechos Fundamentales en el contexto de la inteligencia artificial y el cambio digital. https://bit.ly/43mbcvf

Consejo Europeo. (2017). Conclusiones EUCO 14/17. https://bit.ly/3Cb5dgO

Consejo Europeo. (2020). EUCO 13/20. https://bit.ly/3CcI6CJ

Cyber Risk GmbH. (s.f). The EU Artificial Intelligence Act. https://bit.ly/3CgaNyL de Cosmo, L., Piper, L. y Di Vittorio, A. (2021). El papel de la actitud hacia los chatbots y la preocupación por la privacidad en la relación entre la actitud hacia la publicidad móvil y la intención de comportamiento para usar chatbots. https://bit.ly/3C0opht

Directiva (UE) 2016/680, de 27 de abril de 2016. Diario Oficial de la Unión Europea, L 119/89, de 4 de mayo de 2016. https://bit.ly/3IXP7eB

Directiva (UE) 2019/1024, de 20 de junio de 2019. Diario Oficial de la Unión Europea, 172/56 de 26 de junio de 2019. https://bit.ly/3qw7X5S

Freedman, A. (2021). Conversational AI: Chatbots that work (1st ed.). Manning Publications.https://libgen.gs/edition.php?id=138888003

Følstad, A., Araujo, T., Law, E. L., Brandtzaeg, P., Papadopoulos, S., Reis, L., Baez, M., Laban, G., McAllister, P., Ischen, C., Wald, R., Catania, F.,

Meyer von Wolff, R., Hobert, S., & Luger, E. (2021). Future directions for chatbot research: an interdisciplinary research agenda. SpringerLink, Computing volume 103(2915–2942), 28. https://bit.ly/3N0V7W6

Gomez, L. (2021). INTELIGENCIA ARTIFICIAL Y PYMES: CHATBOTS. España: Universidad Politécnica de Cartagena. https://bit.ly/40ahhsm

Google. (2023). Bard. https://bard.google.com/u/1/

Holzinger, A., Keiblinger, K., Holub, P., Zatloukal, K. y Müller, H. (2023). AI for life: Tendencias en inteligencia artificial para la biotecnología. 29 Nueva Biotecnología, 74, 16- 24. https://doi.org/10.1016/j.nbt.2023.02.001

IBM Corporation. (2022). IBM Watson Assistant. United States of America. https://www.ibm.com/downloads/cas/ZDJDQLGV

ICONIQ. (2023). Kuki AI. https://chat.kuki.ai/chat Jio Haptik Technologies Limited. (2022). https://www.haptik.ai/

Moposita, D.A., & Jordán, J. E. (2022). Chatbot una herramienta de atención al cliente en tiempos de COVID-19: un acercamiento teórico. Uniandes Episteme, 9(3), 327-350.

Mora, C. (2018). In Poyser O. (Ed.), Robotización y transformación del empleo. España: Universitat Autónoma de Barcelona. https://bit.ly/2YBNeuC

Open AI. (2023). Product: GPT-4. https://bit.ly/3CyLzfa

Paredes, C. (2021). Chatbots en Educación Secundaria: Retos y propuestas para su aplicación en el aula. España: Universidad de Valladolid. https://bit.ly/3KCsHR3

Parlamento Europeo. (2021). Informe - A9-0232/2021. Informe sobre la inteligencia artificial en el Derecho penal y su utilización por las autoridades policiales y judiciales en asuntos penales. https://bit.ly/3qurTWX

Reglamento (UE) 2016/679, de 27 de abril de 2016. Diario Oficial de la Unión Europea, L 119/1, de 4 de mayo de 2016. https://bit.ly/3p1zqfF

Reglamento (UE) 2018/1725, de 23 de octubre de 2018. Diario Oficial de la Unión Europea, L 295/39 de 21 de noviembre de 2018. https://bit.ly/3CzNCPU

Reglamento (UE) 2019/881, de 17 de abril de 2019. Diario Oficial de la Unión Europea, L 151/15 de 17 junio de 2019. https://bit.ly/3p55Ju7

Reglamento (UE) 2021/2282, de 15 de diciembre de 2021. Diario Oficial de la Unión Europea, L 458/1 de 22 diciembre de 2021. https://bit.ly/445qTaq

Reglamento (UE) 2021/241, de 12 de febrero de 2021. Diario Oficial de la Unión Europea, L 57/17 de, 18 de febrero de 2021. https://bit.ly/466kJbK

Reglamento (UE) 2021/694, de 27 de abril de 2016. Diario Oficial de la Unión Europea, L 166/1 de 11 de mayo de 2021. https://bit.ly/3PaUYB4

Reglamento (UE) 2023/588, de 15 de marzo de 2023. Diario Oficial de la Unión Europea, L 79/1 de 17 de marzo de 2023. https://bit.ly/43Jgm4C

Roose, K., & Metz, C. (2023, Mar 27,). Everything to Know About Artificial Intelligence, or AI. How to Become an Experton A.I. https://nyti.ms/414pajR

Soporte Réplika. (2023). Popular questions. https://replika.com/

UNESCO. (2021). Draft Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. Paper presented at the Conferencia General, 41st C723, Paris. (20) 34. https://bit.ly/45zdyZf

Published

2024-08-30

How to Cite

Guasgüita Arias, L. C., & Arias Rodríguez, G. L. (2024). Ethical analysis of the use of AI-based chatbots and their incursion into decision-making in contemporary times. PEM. Revista De Didáctica, Evaluación E Innovación, (5), 20–30. https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.10

Issue

Section

Artículos