Assessment of interdisciplinary competences in students of The Middle Education Pedagogy Program for Graduates and Graduates Andrés Bello University.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.14

Keywords:

interdisciplinary work, pedagogy, higher education

Abstract

Study aimed at assessing the interdisciplinary competencies of third semester students in the Secondary Education Pedagogy
Program for Graduates and Graduates of the Andrés Bello University. Its design corresponds to quantitative, transversal and
descriptive. The population is made up of the 23 university students of this training program. Data collection was carried out using the CETI, applied via Google Forms. The results show a generally positive perception of IC, highlighting a high valuation of the TCL and HI dimensions. On the other hand, opportunities for improvement in MII were identified. The results recommend strengthening interdisciplinary research methodologies, increasing group reinforcement activities, incorporating interdisciplinary case studies, and promoting integrative projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicole Riquelme Pérez, Universidad Andrés Bello

Egresada. Programa de educación media para Licenciados y Titulados

Nathaly Morales Flores, Universidad Andrés Bello

Egresada. Programa de educación media para Licenciados y Titulados

Dr. Marcelo González Orb, Universidad Andrés Bello

Académico. Programa de educación media para Licenciados y Titulados

Mg. Manuel Lobos-González, Universidad Andrés Bello

Académico. Programa de educación media para Licenciados y Titulados

References

Adams, S., Brown, M., Dahlstrom, E., Davis, A., DePaul, K., Diaz, V., & Pomerantz. J. (2018). NMC Horizon Report: 2018 Higher Education Edition. EDUCAUSE.

Berridy, D., y Fernández Guillermet, A. (2021). Interacción y convergencia de saberes en la tradición “clásica” sobre interdisciplinariedad: Un esquema de sistematización conceptual. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 11(2). Recuperado de https://doi.org/10.24215/18537863e095

Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul, 31, 156-169. Recuperado de https://doi.org/10.17151/luaz.2010.31.12

Chacón, M., Chacón, C., & Alcedo, Y. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17 (54), 877-902.

Errázuriz, J. & Soto, A. (2003). Aportes de un enfoque interdisciplinarios en la formación inicial docente. Revista Electrónica Diálogos Educativos. 3(5), 62-73.

Fernández, A., Paredes, A. y Pérez, R. (2022). Ruptura del egocentrismo intelectual. Interdisciplinariedad en los procesos académicos de la educación superior. Conciencia Digital, 5(2), 6-16. Recuperado de https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i2.2114

Fragoso, J., Garcés, B., Gómez, A., Chávez., Roque, L., y Requesens, I. (2017). An approach to interdisciplinarity from Philosophy. MediSur, 15(1), 56-62.

Ferreira, M. (2015). Ciencia e interdisciplinariedad. En I. Fazenda (Coord.). Prácticas interdisciplinares en la escuela. (pp. 23-28).Octaedro, S.L.

Fernández Lara, A. I., Paredes Guevara, A. W., & Pérez Zamora, R. P. (2022). Ruptura del egocentrismo intelectual. Interdisciplinariedad en los procesos académicos de la educación superior. ConcienciaDigital, 5(2), 6-16. Recuperado de https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i2.2114

González-Fenoll, E., y Imbernón-Pérez, V. (2021). La Interdisciplinariedad en el Ámbito Universitario: Diseño de Escape Room Inclusivos en Entornos Bilingues. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, 1-15. Recuperado de https://doi.org/10.51896/CCS/ASZV2558

Ivanitskaya, L., Clark, D., Montgomery, G., & Primeau, R. (2002). Interdisciplinary Learning: Process and Outcomes. Innovative Higher Education, 27(2), 95-111. Recuperado de https://doi.org/10.1023/a:1021105309984

Larrea, E. (2014). El currículo de la Educación superior desde la complejidad sistémica. https://goo.su/J9LZ

Lizalde, M., Peñarrubia, C., Murillo, B., Latorre, J., & Canales-Lacruz, I. (2019). Aprendizaje por proyectos e interdisciplinariedad en la mención de la educación física del grado de maestro de primaria. Retos, 35, 391-395. Recuperado de https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63446

López, L. (2012). La importancia de la interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento desde la filosofía de la educación. Sophía, (13). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846102017

López-Meneses, E., & Fernández-Cerero, J. (2020). Tecnologías de la Información y la Comunicación y diversidad funcional. Conocimiento y formación del profesorado en Navarra. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 14, 59–75. Recuperado de https://doi.org/10.46661/ijeri.4407

Maris, E. (2000). O “como” implementar a dimensão interdisciplinar em práticas pedagógocas nas escolas. Contexto e Educação, 15(60), 81-98.

Morín, E. (1999). L’intelligence de la complexite. L’Harmattan.

Morin, E. (2002). La cabeza bien puesta. Nueva Visión.

Morales-Holguín, A., y González-Bello, E. (2021). Interdisciplinariedad en la formación universitaria del diseño gráfico: entre la teoría y la práctica. Educación, 30(58), 228-249. Recuperado de https://doi.org/10.18800/educacion.202101.011

Pazmino, A. (2021). Diseño, Innovación y Transdiciplinariedad I. Relaciones del Diseño con la Naturaleza, la Biología y la Tecnología. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (140). Recuperado de https://doi.org/10.18682/cdc.vi140.5101

Pérez, Á. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 37-60. Recuperado de https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2

Rodríguez-Torres, Ángel-F., Cargua-García, N.-I., Marín-Marín, J.-A., Moreno-Guerrero, A.-J., & López-Belmonte, J. (2023). Design and validation of the scale to evaluate interdisciplinary work in university students from Ecuador. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (20), 1–26. https://doi.org/10.46661/ijeri.7698

Rodríguez-Torres, Á., Mendoza-Yépez , M., Cargua-García, N., & Gudiño-Negrete, X. (2020). La interdisciplinariedad en la formación de profesionales de la Actividad Física y Deporte – Universidad Central del Ecuador. Polo del Conocimiento, 5(9), 1179-1199.

Rodríguez-Torres, Á. F., Naranjo-Pinto, J. A., Cargua-García, N. I., Bustamante-Torres, J. P., Chasi-Solorzano, B. F. (2021). La percepción de los estudiantes universitarios en relación con el trabajo interdisciplinario. Revista Espacios. 42 (11), 47-58. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a21v42n11/a21v42n11p06.pdf

Segovia, P., Pinos, P. & Murillo, I. (2017). La interdisciplinariedad para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en la Carrera de Odontología. Revista Conrado, 13(57), 82-90. Recuperado de https://doi.org/10.37117/s.v2i3.23

Sun, H. (2017). Why Teach Science with an Interdisciplinary Approach: History, Trends, and Conceptual Frameworks. Journal of Education and Learnin, 6(4), 66-77.

Velázquez, J., y Cazcarro, I. (2022). Colaboración, interdisciplinariedad e internacionalización en la construcción de aprendizajes significativos. La experiencia del seminario de pensamiento económico crítico. Revista Educación. Investigación, Innovación y Transferencia, 1, 55-67. Recuperado de https://doi.org/10.26754/ojs_reiit/eiit.202216773

Valenzuela, D. L., y Chaupis, Y. M. (2022). Estrategia didáctica centrada en la interdisciplinariedad de las ciencias para lograr el aprendizaje. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. 9(2). Recuperado de https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3093

You, H. (2017). Why Teach Science with an Interdisciplinary Approach: History, Trends, and Conceptual Frameworks. Journal of Education and Learning. 6 (4), 66-77. Recuperado de https://doi.org/10.5539/jel.v6n4p66

Published

2024-08-30

How to Cite

Riquelme Pérez, N., Morales Flores, N., González Orb, M., & Lobos-González, M. (2024). Assessment of interdisciplinary competences in students of The Middle Education Pedagogy Program for Graduates and Graduates Andrés Bello University. PEM. Revista De Didáctica, Evaluación E Innovación, (5), 59–66. https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.14

Issue

Section

Artículos