DESIGN AND EVALUATION OF DIGITAL PLATFORMS FOR TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS WITH ASD AND ADHD
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.28Palabras clave:
digital learning platform; neurodiverse education; mathematics instruction; inclusive designResumen
This study explores the design and evaluation of an e-learning platform for the education of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in mathematics. The platform integrates accessibility, gamification, and adaptive learning for overcoming cognitive, emotional, and sensory challenges. A mixed-methods design was employed, including pre- and post-intervention measurements, observation, and feedback from students, teachers, and parents. Results were impressive: mathematics performance averaged 30% higher, students were correctly answering problems in larger numbers. Interactive and graphical presentation of the platform reduced stress and frustration, as reported by 71% of the students who exhibited positive affect for mathematics activities following treatment. Gamification elements substantially enhanced motivation, particularly for ADHD students, with an 80% engagement rate for instant feedback. ASD students benefited from highly structured, predictable interfaces, with a 65% reduction in anxiety incidents.
Descargas
Referencias
Aparicio-Juárez, J., Domínguez-Ramírez, O. A., & Escotto-Córdova, E. A. (2024). Tecnologías Emergentes en el Diagnóstico y Tratamiento del TDAH. Pädi Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías del ICBI, 12(23), 9-19. https://doi.org/10.29057/icbi.v12i23.12081
Ausubel, D. P. (1968). Facilitating meaningful verbal learning in the classroom. The Arithmetic Teacher, 15(2), 126-132. https://doi.org/10.5951/AT.15.2.0126
Caballero, M. L. R., & Zarate, Y. Y. L. (2024). Educación inclusiva y TIC: prácticas pedagógicas para el rendimiento escolar de estudiantes con TDAH en instituciones públicas. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(5), 9857-9878.
Calle, J. L. D., Teixeira, F. D., Araújo, J., & dos Santos, J. C. (2025). Ambiente digital no Moodle-USP como suporte ao ensino de álgebra linear e geometria analítica nos cursos de engenharia, fundamentado na metodologia Blended Learning. Brazilian Journal of Development, 11(3), 78645-78675. https://doi.org/10.34117/bjdv11n3-059
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of research in personality, 19(2), 109-134. https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6
Díaz, B. M. R., Gutiérrez, P. C. R., Armendáriz, S. Y. H., & Félix, E. E. A. (2024). Impacto de Intervención Educativa Mediante Tecnologías en el Desarrollo Socio Comunicativo en Adolescentes con TEA y TDAH. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(3), 5486-5508.
Díaz, Y. M. T., Lliempe, H. P. C., & López, G. S. L. (2025). Técnicas e instrumentos para evaluar el Trastorno del Espectro Autista (TEA): una revisión sistemática. Revista Vive, 8(22), 266-289. https://doi.org/10.33996/revistavive.v8i22.375
Gutierrez, P. C. R., Díaz, B. M. R., Armendáriz, S. Y. H., & Félix, E. E. A. (2024). Propuesta de Intervención Educativa Mediante el Uso de las TICCAD para el Desarrollo de Habilidades Socio-Comunicativas en el Estudiantado Neurodivergente. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(3), 5063-5075.
Miranda, L. S., de Ananias Araújo, G. M., Franco, T. C. R., Brito, M. D. O., da Silva Sousa, M. D. N., Amado, F. G. & Miranda, L. S. (2025). O uso da plataforma Canva na produção de materiais pedagógicos para alunos PAEE da educação infantil. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, 10, 264-274.
Naula, K. F. C., Vargas, A. M. T., Quenama, M. S. O., & Villalta, O. D. C. (2025). Las Tecnologías para el Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) aplicadas a las Necesidades Educativas Especiales en el contexto ecuatoriano. Reincisol., 4(7), 1031-1055. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1031-1055
Palacios, Á. A. C., Palacios, F. N. C., Morán, M. M. C., & Mendoza, D. E. N. (2025). Habilidades de aprendizaje digital de gamificación para estudiantes universitarios con neurodiversidad. Revista Social Fronteriza, 5(2). https://doi.org/10.59814/resofro.2025.5(2)630
Piaget, J., & García, R. (1973). Las explicaciones causales. Barral.
Santos, S. M. A. V., de Oliveira, D. V., Rohor, F. F., Ribeiro, I. P., Xavier, J. B., Spinola, M. L. & Leite, V. A. (2024). Tecnologia e TDAH: a sinfonia do saber e da inovação educacional. Revista Contemporânea, 4(3), 3526-3576. https://doi.org/10.56083/RCV4N3-036
Trindade, A. B., Pereira, G. B., & da Silva Hounsell, M. (2022, October). Chão Interativo e Jogos Sérios Ativos para Autistas: A Plataforma T-TEA e o Jogo RepeTEA. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames) (pp. 512-521).
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 PEM. Revista de Didáctica, Evaluación e Innovación

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.