Development of competences from curricular design in the Microenterprise Technical Educational Institution of Soledad-Atlántico
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.13Keywords:
curriculum, competence, teaching strategyAbstract
The research, whose object is the curricular dimension and the objective is oriented towards the curricular design of the Microenterprise Technical Educational Institution of the municipality of Soledad - Atlántico, takes as a reference the sociocritical paradigm, from a qualitative-quantitative (mixed) approach, and, under the parameters of the concurrent triangulation design (DITRIAC). Methods were used both at the theoretical level and at the empirical level. Empirical methods such as documentary review, surveys and interviews allowed to collect information regarding the curricular design of the institution, the level of development of competencies in students, and the way in which competency-based training is conceived, developed and promoted. Methodological triangulation made it possible to detect that the development of competencies is not favored from the curricular design, therefore, the scientific problem was identified: How to favor the development of competencies in students from the curricular design? The general objective is to design a teaching strategy that favors the development of competencies from the curricular design of the educational institution. The relevance of the teaching strategy was assessed by experts through the Delphy Method, who endorsed it taking into account the criteria of relevance, viability and feasibility.
Downloads
References
Álvarez, J. M. (2008). Evaluar el aprendizaje en una enseñanza centrada en las competencias. En C. C. Gimeno – Sacristán (Comp.) ¿Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo?, (pp. 206-233).
Astigarraga, E. (2003). El método Delphi. San Sebastián: Universidad de Deusto, 14, 2-14.
Brovelli, M. (2001). Evaluación curricular. Fundamentos en Humanidades, 2 (4), 101 – 122.
Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. IRE Transactions on Information Theory, IT-2, (pp. 113-124).
De Zubiría, J. (2013). Cómo diseñar un currículo por competencias (1ª ed.). Bogotá: Magisterio.
Decreto 230 de 2002. Por el cual se dictan normas en materia de currículo, evaluación y promoción de los educandos y evaluación institucional. Departamento Administrativo de la Gestión Pública. Bogotá, 11 de febrero de 2001, núm. 4, pp. 1 – 4.
Escobar Valencia, M. (17 de mayo de 2005). Las competencias laborales: ¿La estrategia laboral para la competitividad de las organizaciones? Estudios gerenciales, 21(96), 31-55.
Española, R. A. (1899). Real academia española. Imp. de la Viuda de Hernando y c.
Fiallo, J., Cerezal, J., Jiménez, S., Herrera, F., y Hedesa, Y. (2019). La investigación educacional: una vía para elevar la calidad educativa. Tepic, Nayarit.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6ª. Ed. México: Mc. Graw Hill.
Hunkins, F. P., & Ornstein, A. C. (1989). Curriculum innovation and implementation. Education and Urban Society, 22(1), 105-114.
Machado, E. F. y Montes de Oca, N. (4 de marzo de 2021). La formación por competencias y los vacíos del diseño curricular. Transformación, 17(2), 459-478.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2002). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo.
Reguant Álvarez, M., & Torrado Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE: Revista d’innovació i recerca en educación.
Tobón, S. (2003). Las competencias en el sistema educativo: de la simplicidad a la complejidad. Bogotá: CIFE.
Valarezo, D., Sare, F. y Calvas, M. G. (2018). El diseño curricular por competencias. Maestro y Sociedad, 15(4), 701-715.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PEM. Revista de Didáctica, Evaluación e Innovación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.