Strengthening reading and writing in elementary education through didac-tic strategies based on colombian stories and tal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.29

Keywords:

Didactic strategy, Reading comprehension, Reading, Writing, Stories and tales

Abstract

This article stems from the scientific problem identified by the question: How to strengthen the reading and writing processes in fourth and fifth-grade students of Primary Basic Education at the El Boquerón Educational Institution, Cauca, Colombia? The research showed a lack of interest in reading, insufficiencies in locating main ideas, an inability to construct meaning, inconsistencies in textual construction, and teachers who do not sufficiently motivate reading and writing, all of which negatively impact the ability to comprehend and construct text. There is also a lack of family support, affecting academic performance and cognitive development. The research revealed an opportunity for improvement, based on the preference of students (72%) and teachers (67%) for Colombian stories and tales. The intervention proposal titled "I tell a story and the more I tell, the more I understand" in the form of a strategy seeks to use culturally relevant narrative as a bridge to transform literacy into a meaningful and motivating process. It is based on a constructivist approach that encourages interaction, dialogue, and aesthetic enjoyment, positioning local and national narrative as an ideal tool to reconnect students with written language and enhance their cognitive and cultural development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cassany D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. Universidad Autónoma de Madrid, 2003; (32): 113–32

Cassany, D. (2006). Enseñar lengua. Graó. Barcelona, España.

Castellanos S. E. del R., y Castro C., J. J. (2017). Estrategias Didácticas para mejorar la Lectura y la Escritura. Revista Scientific, 2(6), 74–91. INDEC, C.A. Venezuela. Recuperado de: https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.6.4.74-91

Catalá, G., Catalá, M., y Molina Encarna, M. R. (2007). Evaluación de la Comprensión Lectora. Barcelona, España: GRAO

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid. Editorial SINTESIS.

Ferreiro, E. (2002). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. México: Fondo de Cultura Económica.

Galindo Lozano, D. P., y Doria Correa, R. (2019). Lectura, escritura y oralidad en la escuela desde la perspectiva sociocultural. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 163-176. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia – Colombia.

Goodman, K. (2015). Sobre la lectura. Una mirada de sentido común a la naturaleza del lenguaje y la ciencia de la lectura. México: Paidós.

Jolibert, J. (2001). Comprensión Lectora: El Uso de la Lengua como Procedimiento. Laboratorio Educativo. España.

Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Plan nacional de lectura y escritura de educación inicial, preescolar, básica y media. Bogotá, Colombia: MEN.

Reyes, M. M. (2016). El imaginario social de familia en los cuentos infantiles colombianos. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11349/7972

Rivas, M, (2008). Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. España: BOCM

Rocha Peláez, G., & Rocha Peláez, M. (2023). El cuento como estrategia pedagógica para el desarrollo de la comprensión lectora de los estudiantes del Municipio de El Banco Magdalena–Colombia (Doctoral dissertation, Corporación Universidad de la Costa). Colombia.

Sánchez, J. M. (2013). La enseñanza de la lectura en ámbito escolar dentro del currículo español y otros ejemplos europeos. Didasc@lia: Didáctica y educación, 4(1), 1-14. Universidad de Las Tunas, Cuba.

Solé G., I. (2007). Estrategias de lectura. Graó. Barcelona.España.

Teberosky, A. y Jarque, M. J. (2014). Interacción y continuidad entre la adquisición del lenguaje y el aprendizaje de la lectura y la escritura. Ruta maestra, 8, 21-26.

Vygotsky, L (1978). La prehistoria del desarrollo del lenguaje escrito, Obras Escogidas, tomo III, Madrid, Visor.

Downloads

Published

2025-08-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Ruano Ortiz, H. I. (2025). Strengthening reading and writing in elementary education through didac-tic strategies based on colombian stories and tal. PEM. Revista De Didáctica, Evaluación E Innovación, 7. https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.29

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.