Technological puzzle, from theory to practice: curriculum design, educational technologies and didactics
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.11Keywords:
ICT, OVA, virtual object, interactive, teaching toolAbstract
The following innovation project is aimed at third-year students of the Fixed Prosthesis Fundamentals Module I of the Dentistry
Degree at the University of Valparaíso with the objective of incorporating an interactive ICT tool through a virtual learning object (VLO) regarding the identification and selection of materials and instruments to be used in clinical practice and that favors the identification of the logical sequence of the stages of prosthetic treatment. The institution has policies aimed at the implementation of technologies, but the strengthening for this is weak due to the academic workload and lack of teacher training. Information and communication technologies (ICT) arise as a need of today’s society, there being a gap in their knowledge between teachers and students, and their use and implementation are still non-existent in the Degree. The changes and incorporation of technology come to fill this deficiency, which allows us to ask ourselves: How to incorporate an interactive ICT tool through a virtual learning object that effectively allows the transfer of theory to practice for the learning of students of the Fixed Prosthesis Fundamentals I module of the Dentistry Degree of the University of Valparaíso regarding the identification and selection of materials and instruments to be used in clinical practice with patients and that allows them to logically sequence the stages of prosthetic treatment?
For all this and in conjunction with CREATIC UV, a unit in charge of contributing to the digital competence of the University of Valparaíso, an interactive tool is developed that responds to the proposed objective and guiding question. The results obtained from the implementation of the OVA and subsequent analysis show a positive impact on the qualitative appreciation of both students and teachers of the Module with projections towards future innovations to be carried out in the Faculty.
Downloads
References
Albarracín Villamizar, C., Hernández Suárez, C., & Rojas Suárez, J. (Febrero de 2020). Objeto virtual de aprendizaje para desarrollar las habilidades numéricas: una experiencia con estudiantes de educación básica. Panorama, 14(26).
Badía, A., & García, C. (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(2).
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Marty Maletá, M., Siufi, G., & Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final, proyecto Tuning. América Latina.
Beneitone, P., González, J., & Wagenaar, R. (2014). Meta-perfiles y perfiles. Una nueva aproximación para las titulaciones en América latina. Bilbao: Universidad de Deusto.
Biggs, J. (2006). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, España: Narcea.
Brabrand, C., & Andersen, J. (Dirección). (2006). Guión. Teaching teaching & understanding understanding [Película].
Bravo Arteaga, A., & Fernández del Valle, J. (2000). La evaluación convencional frente a los nuevos modelos de evaluación auténtica. Psicothema, 12(2), 95-99.
Bullón Fernández, P., Cabrero Almenera, J., Llorente Cejudo, M., Machuca Portillo, M., Machuca Portillo, G., & Román Graván, P. (2007). Utilización de las TIC en la facultad de odontología de la Universidad de Sevilla. Sevilla. España.: Universidad de Sevilla.
CAST. (2008). Guía para el diseño universal del aprendizaje (DUA).
Caudana, C. (2005). La semiosis didáctica (constituciones, formatos y soporte). (U. N. Litoral, Ed.) Facultad de Humanidades y Ciencias.
de la Herrán, A., & Alvarez-Sánchez, A. (2010). Para qué enseñar: significado y sentido de la formación. Pirámide.
Díaz, F., & Hernandez, G. (2008). Estrategias docentes para un aprendiaje significativo. Una interpretación constructivista. Mc Graw Hill.
Dirección General de Desarrollo Institucional y Aseguramiento de la Calidad. (2022). Plan de Desarrollo Estratégico Facultad de Odontología 2020-2025. Universidad de Valparaíso.
Domingo Roget, A. (2009). El profesional reflexivo. En Estudio y descripción de las tres fases del pensamiento práctico.
DRE Ayacucho. (2020). Guía de retroalimentación en la educación a distancia.
Farías Martínez, G. (2010). espacios de aprendizaje en educación superior: de la profesionalización a la innovación para la transformación social. Revista Apertura, 10(13).
Fortea Bagán, M. (2019). Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias. Materiales para la docencia universitaria.
García Sánchez, M., Reyes Añorve, J., & Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12).
Hewstone, C. (2019). Manual de evaluación. propuesta para la evaluación de resultados de aprendizaje. En Serie creación. Documento de trabajo n°71.
Kri Amar, F., Marchant Mayol, E., del Valle Martin, R., Sánchez Doberti, T., Altieri Missana, E., Ibarra Palma, P., . . . Segovia Ormazábal, N. (2013). Manual para la implementación del sistema de créditos académicos transferibles SCT-Chile. Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas.
Labrador, M., & Abreu, M. (2008). Metodologías activas. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
Lee, C. (2010). La retroalimentación. En El lenguaje en el aprendiazaje de las matemáticas. Editorial Morata.
Ley 21091. (2018). Sobre Educación Superior. Chile. Ley General de Educación, Artículo No.2. (2009).
Leyva Cordero, O., Ganga Contreras, F., Tejada Fernandez, J., & Hernández Paz, A. (2018). La formación por competencias en la educación superior: alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile. Universidad Autónoma de Nuevo León.
Longa, V. (2009). Sobre el efecto Baldwin y la Noción de herencia. Signos Filosóficos, 11(21), 43-72. Marchant, E. (s/f). Marco nacional de cualificaciones para la educación superior.
Ministerio de Educación de Chile. (2006). Estándares en tecnología de la informacion y la comunicación para la formación inicial docente.
Molina, V. (2006). Currículo, competencias y noción de enseñanza-aprendizaje. Revista PRELAC, UNESCO, 49-63.
Molina, V. (Febrero de 2006). Educación, evolución e individuación. (UNESCO, Ed.) Revista PRELAC.
Molina, V. (2006). Educación, evolución e individuación. Aproximaciones a una indagación sobre los sentidos de la educación. Revista Prelac Num.2.
Muñoz Sánchez, C. (2017). Estudio de casos: “método para la formación de profesionales” (Método de negociación de harvard).
Muñoz Sánchez, C. (2017). Teoría de procesamiento de información de Robert Gagné, Atkinson y Shiffrin; entornos virtuales de César Coll. Diseño y recopilación de múltiples autores.
Ravela, P. (2006). Para comprender las evaluaciones educativas. Fichas didácticas. Santiago de Chile: PREAL.
Romero Alonso, R., Tejada Navarro, C., & Núnez, O. (2020). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto COVID- 19, alumnos en Chile que ingresan a la educación superior. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 60(2), 99-120.
Roy Sadradín, D. (2014). Estilos de aprendiaje: definición y características. Apunte docente.
Roy Sadradín, D. (2014). Estilos de aprendizaje y caracterización del modelo de Herrmann sobre los cuadrantes cerebrales o base total del aprendizaje. Apunte docente.
Roy Sadradín, D. (2014). Evolución del aprendizaje: caracterización desde la perspectiva del siglo XXI. Apunte Docente.
Roy Sadradín, D. (2017). Técnicas grupales. Apunte docente.
Rubio, G. (2014). La crítica de Ranciêre a la educación moderna. Polis.
Vygostski, L. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona.
Zabala, A., & Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Aula de Innovación Educativa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PEM. Revista de Didáctica, Evaluación e Innovación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.