Development of collaborative and interdisciplinary work skills and competences, in second cycle teachers, at the Nivequetén school in the community of Laja

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.12

Keywords:

skills and competencies, collaborative work, interdisciplinarity

Abstract

The objective of this project is to develop collaborative and interdisciplinary work skills and competencies in second cycle
teachers. Research Design considers a case study. The population considers as a universe all the teachers of the different educational levels of the organization and the sample as participants in the intervention project is the second cycle that involves teachers from 5th to 8th grade of basic education. The instrument for preparing the proposal is an educational improvement project that is designed based on the need that arises from the problem and taking into account the execution possibilities of the educational institution. The results, once all the diagnostic information has been collected, is the design of an improvement proposal that develops skills and competencies on collaborative and interdisciplinary work with second 2nd Cycle teachers to eliminate the myth “that a job of this magnitude generates a greater wear and tear of teachers”, because if carried out properly it can bring benefits and contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. (1982). El sistema de habilidades profesionales en la metodología de la enseñanza de la Historia. Ciudad de la Habana, Cuba.

Andersen, S. (2010) Liderazgo directivo: Claves para una mejor escuela. Revista Psicoperspectivas individuo sociedad. VOL. 9, 34-52.

Ausubel, D., Novak J. y Henesian H. (1989). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Avalos-Bevan, B., & Bascopé, M. (2017). Teacher informal collaboration for professional improvement: beliefs, contexts, and experience. Education Research International.

Bacaicoa, F., (1996) La Construcción de conocimientos. Servicio Editorial de la Universidad Euskal Herriko Unibertsitateoko Argitalpen Zerbitzua, Bilvao, España.

Bisquerra, R., (2002), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. CISS Praxis: Barcelona.

Bolivar, A. (2002). “Intercambio y difusión de conocimientos, experiencias y recursos” En Cómo mejorar los centros educativos. 1ª reimpresión, editorial Síntesis educación, Madrid España, pp. 37-166.

Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M., y Shaw, L. (2000) Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en la escuela. Versión en castellano. UNESCO-CSIE (Centre for Studies on Inclusive Education).

Catalán Ahumada, Jorge., (2021). Análisis de Investigación Educacional Cualitativa. Universidad de la Serena.

Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (2003). Teacher learning communities en Guthrie, J. (ed.) Encyclopedia of Education. New York: MacMillan p. 2461-2469.

Colbert, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, (20).

Crutchfield, W. (1969). Citado por…. El Desafío de Enseñar a Pensar. Perspectivas sobre el pensamiento. Capítulo 3, páginas 79-81.

Días, B. F. y Hernández, R. A. G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo, Una Interpretación Constructivista. México, Mc. GRAW-HILL Interamericana Editores.

Flick, U. (2012). Introducción a la Investigación Cualitativa. Morata.

Flores, C. X. (2014). Inducción de profesores novatos en Chile: un estudio de caso. Pensamiento Educativo: Revista de investigación Educacional Latinoamericana, 51(2), 41-55.

Fullan, M. (1994). Change Force: Probing the depths of educational reform. Bristol, PA: Falmer Press.

Fullan, M. y Hargreaves, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca luchar en la escuela?: Trabajar unidos para mejorar. Sevilla: MCEP.

Fullan, M.(2007) Mejora en colegios: Requisitos para la formación de profesores. Rev. Pensamiento Educativo, Vol. 41, Nº 2, 2007. pp. 293- 314.

García Pérez Y. Herrera Rodríguez JI, García Valero M. (2012). Situación actual de la cultura profesional del docente universitario. Revista Infociencia,16(2).

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (1997). Principales categorías de la Pedagogía como ciencia. Folleto. Cuba: Habana.

Larraz, V.; Yáñez, C.; Gisbert, C.; Espuny, C. (2014), Experiencia interdisciplinaria en la formación inicial de maestros, Revista New Approaches in Educational Research 3(2), 71-78.

Lieberman, A. (1996). Practices that support teacher development. Transforming conceptions of profesional learning. En McLaughlim M. y Oberman I. (eds). Teacher learning: New Policies, New Practices. NEW York: Tachers College Press.

MINEDUC (2004). Marco para la Buena Enseñanza. Santiago, Chile: Ministerio de Educación.

MINEDUC (2019c). Trabajo colaborativo y desarrollo profesional docente en la escuela. Centro de perfeccionamiento, Experiencia e Investigaciones Pedagógicas, Santiago, Chile. Disponible en: https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/03/trabajo-colaborativo_marzo2019.pdf

MINEDUC (2021). Marco para la buena enseñanza. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas CPEIP Santiago, Chile.

Moreno, M. (1998). El desarrollo de habilidades como objetivo educativo. Una aproximación conceptual. Revista educar.

Pérez, M. (4 de agosto del 2021). Definición de Habilidad. Recuperado de: https://conceptodefinicion.de/habilidad/

Salokangas, M. y Ainscow, M. (2017). Inside the Autonomous School: Making Sense of a Global Educational Trend. London: Routledge.

Shulman, L. (1999), “Foreword”. En J. Gess-Newsome y N. Lederman (eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. ix-xii) London: Kluwer Academic Publishers.

Torregrosa, A. (2000). Evaluación Inicial de Alumnas y Alumnos. Evaluacion Inicial de Alumnas y Alumnos Articulox | PDF (scribd.com)

Vargas-Duniam, J., Chiroque Landayeta, E., & Vega Velarde, M., (2016). Innovación en la docencia universitaria: una propuesta de trabajo interdisciplinario y colaborativo en educación superior. Revista PUCP, 25(48), 67-84.

Published

2024-08-30

How to Cite

Alvial Fuentes1, N., & Pérez Carvajal, A. (2024). Development of collaborative and interdisciplinary work skills and competences, in second cycle teachers, at the Nivequetén school in the community of Laja. PEM. Revista De Didáctica, Evaluación E Innovación, (5), 44–49. https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.12

Issue

Section

Artículos