Methodological alternative for strengthening school coexistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.9

Keywords:

school coexistence, conflict, change of attitude

Abstract

The research solves a scientific problem of great importance for the school context. School coexistence is conceived as the process of interrelation between the agents of an educational institution within a democratic environment, of respect, tolerance and inclusiveness that allows to coexist and resolve conflicts peacefully through dialogue and assertive negotiation. It is a complex category, linked to high self-esteem, which can be learned as part of a broad process of emotional development. The methodological alternative is distinguished by conceiving the diagnosis as a starting point for the transformation of practice from the personal cognitive, attitudinal and moral values, supported by the development of coexistence from a vision of changes in behavior, with the objective of offering teachers/tutors a pedagogical tool for guidance in relation to the teaching and learning of coexistence. Methods of the theoretical, empirical and statistical mathematical level are used that allowed to verify the magnitude of the problem and justify the feasibility of the solution to it. Recommendations are made to systematize them through practical intervention by means of an experimental approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F. (1998). Didáctica y Optimización del proceso de enseñanza aprendizaje, La Habana. Cuba. https://es.calameo.com/read/0002331685a3073245309

Betancourt J. (2010). Teoría y práctica sobre creatividad y calidad. La Habana: Editorial Academia.

Caballero, M. (2010). Convivencia escolar. Un estudio sobre buenas prácticas. https://www.ugr.es/~revpaz/tesinas/DEA_Maria_Jose_Caballero.html

Carrillo, I. (2001): “La Educación Nueva: Imágenes de una Pedagogía para la Democracia y la Libertad”. En: Vilanou, C. & Collelldemont, E. (Eds.): Historia de la Educación en Valores. Bilbao: Desclée De Brouwer. pp. 211-232

Conde, S. (2010). Entre el espanto y la ternura. Formar ciudadanos en espacios violentos. https://www.academia.edu/19785594/Entre_el_espanto_y_la_ternura. _Formar_ciudadanos_en_espacios_violentos

Cuevas, F.J. (2006). Trabajando desde las redes comunitarias para la resolución de conflictos en la escuela. Comunicación presentada en las II jornadas internacionales sobre políticas educativas para la sociedad del conocimiento. Granada.

Delors J, (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XX. Paris Francia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Duarte D., Jakeline. (2003). AMBIENTES DE APRENDIZAJE: UNA APROXIMACION CONCEPTUAL. Estudios pedagógicos (Valdivia), (29), 97-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007

Escudero, A. (2017). Influencia de la convivencia escolar en el proceso de enseñanza-aprendizaje en alumnos de educación secundaria. Trabajo fin de grado en pedagogía. Universidad de Salamanca.

Fierro C., Carbajal, P. y Martínez-Parente, R. (2010). Ojos que sí ven. Casos para reflexionar sobre la convivencia en la escuela (2ª reimpresión). México: SM.

Gamboa y Valdés, (2016). El bullying o acoso escolar estudio teórico conceptual, de derecho comparado, e iniciativas presentadas en el tema (Actualización). http://www.diputados.gob.mx/sedia/sia/spi/SAPI-ISS-22-16.pdf

Informe Anual UNICEF México 2013, Pág. 8. https://www.unicef.org/media/92801/file/UNICEF-informe-anual 2013.pdf

Jares, R. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar Article (PDF Available) in Revista Iberoamericana de Educación 15(15). https://www.researchgate.net/publication/28076011_El_lugar_del_conflicto_en_la_organizacion_escolar

Jiménez, S. (2004). Sistema automatizado para la aplicación del criterio de expertos. La Habana, Cuba. Material digitalizado.

Landeros, Leticia y Chávez, Concepción. (2015). Convivencia y disciplina en la escuela. Análisis de reglamentos escolares de México. México: INEE.

Landeros, Leticia y Chávez, Concepción. (2015). Convivencia y disciplina en la escuela. Análisis de reglamentos escolares de México. México: INEE.

Programa Nacional de Convivencia Escolar (2015) Documento base. SEP. Recuperado de Informe anual Unicef. 2018. https://unicef.org.mx/Informe2018/Informe-Anual-2018.pdf

Quintana, M. (2013). Rev. Ciencias Médicas vol.17 no.6 Pinar del Río nov.- dic. 2013. Alternativa metodológica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje de Morfofisiología I en la carrera Enfermería. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000600016

SEP (2011). Programas de estudio 2011. Guía para el maestro. Educación Básica. Secundaria. Formación Cívica y Ética. México: Dirección General de Desarrollo Curricular-Subsecretaría de Educación Básica-Autor.

SEP (2017). Plan y programas de estudio para la educación básica. Ciudad de México.

SEP (2017). Programa Nacional de Convivencia Escolar. Secretaría de Educación Pública. Ciudad de México.

UNESCO (2019). Behind the numbers:Ending school violence and bullying. Foro Mundial de Educación, FME. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483

Published

2024-08-30

How to Cite

Urbay Rodríguez, M., & Pérez Ramírez, C. (2024). Methodological alternative for strengthening school coexistence. PEM. Revista De Didáctica, Evaluación E Innovación, (5), 13–19. https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.9

Issue

Section

Artículos