Continuous training of the teacher/tutor in the skill of learning to learn in the university scenario
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.8Keywords:
continuing education, learning to learn skill, learning sequencesAbstract
Continuing education for university teachers is a necessity for higher education in the Republic of Angola. The theoretical and practical deficiencies detected in this process and the need for the teacher/tutor to become a transformer of the pedagogical practice scenario, lead to determining as an objective of this research the proposal of a continuing education program for teachers/tutors in the skill of learning to learn. The program is distinguished by the way its theoretical bases are structured with an integrative character, in which the continuing education of teachers/tutors is conceived in the transition through each of its stages, whose content grants it uniqueness from the determination of the criteria and learning sequences that allow reaching a level of mastery of this skill. Theoretical, empirical and statistical methods were applied to assess the initial diagnosis and the transformations achieved in the teacher/tutor in the context of the Higher Institute of Educational Sciences-Huambo-Angola, which corroborated the relevance of the proposal and the upward movement in the level of mastery of the learning to learn skill.
Downloads
References
Alpizar, F.R. (2004). Modelo de la gestión para la formación y desarrollo de los directivos académicos en la universidad de Cienfuegos (Tesis de doctorado). Universidad de La Habana. La Habana.
Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, 41(2). https://ojs.uc.cl/index.php/pel/article/view/25677
Bondarenko, V. M. (2009). "Innovations, Information Society and Long-Term Development Strategy of Russia," Economic Studies journal, Bulgarian Academy of Sciences - Economic Research Institute, issue 3, pages 39-54. https://ideas.repec.org/a/bas/econst/y2009i3p39-54.html
Cano, R. y Revuelta, C. (1999). La formación permanente del profesorado universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,2(1). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2794992.pdf
Collazo, C., & Hernández, R. Y. (2011). El estrés académico: una revisión crítica del concepto desde las ciencias de la educación. Revista electrónica de psicología Iztacala, 14(2), 1.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Editorial Santillana, p. 98.
Díaz, F. y Hernández, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.
Fabara, E., Buenaventura, M. y Torres, J. (2004). Situación de la formación docente inicial y en servicio en Colombia, Ecuador y Venezuela. OREALC/UNESCO. 2004. http://www.oei.es/docentes/articulos/situacion_formacion_docente_inicial_servicio_colombia_ecuador_venezuela_unesco.pdf
Imbernón, F. (1998). La Formación del Profesorado, Barcelona: Editorial Laia.
López MC., Latorre MJ. y Pérez MP. (2006). Los docentes universitarios ante el espacio europeo de educación superior. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/29717/LatorreMedina_ProfesorUniversitario.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Morales, A., Carratalá, E., Orgilés, M., & Espada, J. P. (2017). Un estudio preliminar de la eficacia de un programa de promoción de la salud sexual en adolescentes con padres divorciados. Salud y drogas, 17(1), 37-44.
Morán, P. (2004). La docencia como recreación y construcción del conocimiento. Sentido pedagógico. Perfiles Educativos, 26,105-106. México. ISSN: 0185-2698.
Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Tradición y enfoques en la investigación cualitativa. Metodología de la investigación cualitativa, 14, 24-26.
Salmerón, E. y Quintana, O. (2008) Los resultados científicos de la investigación: el programa como resultado científico [CD-ROM]. Universidad de las Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Villa Clara.
Sánchez, T., Molina, P., del Valle, R., Pascual, G. y Alivial, M. (2012). Orientaciones para la renovación curricular. Guía 2 Niveles de dominio de la competencia. Centro de innovación de la docencia. Chile: Universidad Católica de Temuco.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PEM REVISTA DE DIDÁCTICA, EVALUACIÓN E INNOVACIÓN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.