Teaching practices and reconstruction of pedagogical intervention based on classroom support models in rural and urban educational institutions in four regions of Colombia
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.25Keywords:
Pedagogical mentoring, Teaching practices, Rurality, Situated training, Professional autonomy, Educational justiceAbstract
This article presents the main findings of a research focused on the characterization of pedagogical practices in rural and urban contexts, as well as the analysis of pedagogical mentoring as a strategy for teacher professional development. Based on an interpretive qualitative approach, a multiple-case study was conducted in various regions of Colombia, using inter-views, focus groups, and participant observation as the main techniques. The results show that teaching practices are deeply determined by territorial and sociocultural conditions, and that mentoring is effective when implemented from a horizontal, situated, and collaborative perspective. The role of mentoring in redefining teacher identity, strengthening professional au-tonomy, and generating learning communities is highlighted. The research concludes that pedagogical mentoring should be assumed as a structural public policy, articulated with teacher professional development and oriented toward educational justice.
Downloads
References
Abanto, C., et al. (2021). Acompañamiento pedagógico en el aula. Lima: Fondo Editorial.
Abreu, L., Barrera, A., Breijo, C., & Bonilla, P. (2018). El proceso enseñanza-aprendizaje como espacio comunicativo. Revista Educar, 32(1), 45-59.
Ávalos, B. (2002). Formación continua y práctica docente. Revista Iberoamericana de Educación, 29(2), 45-56.
Ávalos, B., et al. (2021). Intervención pedagógica en la escuela. México: Trillas.
Álvarez, A., & Rincón, L. (2023). Prácticas pedagógicas situadas: reflexiones desde la ruralidad. Bogotá: Ediciones Pedagógicas.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Prentice Hall.
Bolívar, A. (2014). Liderazgo pedagógico y mejora educativa: más allá de los resultados escolares. Revista Iberoamericana de Educación, 66(1), 15-32. https://doi.org/10.35362/rie6613932
Cabero, J., & Llorente, M. C. (2006). La integración didáctica de las TIC: modelos de uso y evaluación. Revista de Tecnología Educativa.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.
De Lella, L. (1999). Práctica docente y teoría educativa. Revista de Ciencias de la Educación, 5(2), 23-34.
Díaz, C. (2022). Modelo de gestión escolar para el acompañamiento pedagógico. Lima: Universidad de San Marcos.
Díaz, M. A., & Barrera, D. (2020). Territorio y educación: claves para una política pública diferenciada. Revista Colombiana de Educación, (78), 143-165. https://doi.org/10.17227/rce.num78-9310
Díaz, M. A. (2022). El acompañamiento pedagógico como política transformadora en contextos de inequidad. Revista Educación y Sociedad, 40(3), 109–124. https://doi.org/10.1590/es.2022.403.109
Díaz, M., Liz, M., & Parra Moreno, C. (2015). El modelo de Escuela Nueva. Revista Colombiana de Educación, 68(1), 198-211.
Freire, P. (1996). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores.
Gil, F. (2016). El acompañamiento como estrategia de mediación. Bogotá: Editorial Magisterio.
Gil Cantor, J. & Rodríguez Paredes, D. (2015). Acompañamiento integral en contextos rurales. Revista Praxis, 19(2), 75-88.
Guerrero Ontaneda, M. (2021). Modelo de acompañamiento para la práctica reflexiva docente. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Piura.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento: la educación en la era de la inseguridad. Barcelona: Octaedro.
Loubet, V., & Morales, A. (2015). Calidad educativa e inclusión. Revista Educación y Sociedad, 20(3), 33-46.
Marcelo, C. & Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid, Nancea, S. A. de Ediciones.
Martínez, J., Pérez, L., & Ortiz, A. (2021). Validación de instrumentos educativos. Revista Investigaciones, 44(3), 112-128.
MEN (1994). Ley General de Educación 115. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
MEN (2020). Lineamientos éticos para la investigación educativa. Bogotá: MEN.
MEN (2023). Política Nacional de Calidad Educativa. Bogotá: MEN.
Mejoredu. (2020). Informe sobre educación rural. Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública.
Meza, D., & Estrada, J. (2024). Secuencias didácticas y gamificación. Tesis de grado. Universidad del Atlántico.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2019). Lineamientos para el desarrollo profesional docente: comunidades de aprendizaje, formación situada y acompañamiento pedagógico. Bogotá: MEN.
Pérez, A., González, M., & Montes, S. (2020). Práctica pedagógica desde una perspectiva humanista. Revista Educación y Desarrollo, 17(3), 120-135.
Pérez, J., Rodríguez, L., & Castellanos, M. (2020). El acompañamiento pedagógico como experiencia ética y crítica en la escuela pública. Revista Pedagogía y Saberes, (53), 95–112. https://doi.org/10.17227/pys.num53-10741
Pineda, C. (2009). Inclusión digital y calidad educativa. Editorial Universidad del Valle.
Rodríguez, M. (1988). Intervención pedagógica. Revista Educación y Pedagogía, 10(2), 12-25.
Rodríguez, Y. (2020). Desigualdad educativa en el sector rural. Revista Pedagogía Crítica, 14(1), 55-70.
Rodríguez, L., & Castellanos, M. (2022). Acompañamiento pedagógico y construcción de saber docente: una mirada desde la experiencia. Revista Colombiana de Educación, (83), 27–50. https://doi.org/10.17227/rce.num83-12690
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.7238/rusc.v1i1.171
Smith, R., & Johnson, A. (2022). Sesgos en investigación educativa. Journal of Education Research, 59(2), 98-114.
Tenti, E. (2007). El oficio de docente. Vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Touriñán, J. M., & Sáez, J. (2015). Didáctica y práctica docente. Santiago de Compostela: USC.
UNESCO. (2020). Educación para el desarrollo sostenible. https://unesdoc.unesco.org
Villalobos, G. (2011). Liderazgo pedagógico y acompañamiento en el aula. Revista Perfiles Educativos, 33(2), 77-93.
Zorrilla, L., Rosales, P., & Luna, A. (2021). Acompañamiento pedagógico en América Latina. Revista Educación Comparada, 9(1), 25-38.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PEM. Revista de Didáctica, Evaluación e Innovación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.