Teachers’ perspectives on icts and their impact on reading comprehension in secondary education
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.26Keywords:
ICTs, Teaching-learning process, Reading comprehensionAbstract
The development of reading comprehension is an important issue for teaching-learning processes at all levels of education, not only locally or nationally, but also globally. Reading comprehension is crucial for students› professional and cultural deve-lopment. This essay explores teachers› views on the use of ICTs and their impact on reading comprehension. This is the partial result of an ongoing research project in Inzá-Cauca (Colombia). The objective is to determine the contribution of learning environments mediated by the TOMI Digital platform and the TOMI 8 device to the development of reading comprehension among secondary school students at the Santa Teresita del Niño Jesús Secondary School. A survey of 22 teachers revealed a lack of technological means and resources, insufficient teacher training in the use of ICTs, which are considered facilitating tools but are not essential, and teachers are unfamiliar with literacy platforms. Research is also identifying links between ICTs and reading comprehension, having a moderate impact on teaching-learning processes in Cauca.
Downloads
References
Alonso-Sainz, E. (2021). Políticas educativas en materia de TIC y resultados de comprensión lectora en PISA: Un estudio comparado entre cuatro países de la OCDE. Journal of Supranational Policies of Education, (14), 3-20. https://revistas.uam.es/jospoe/article/view/13892
Bañol, A., & Pescador, A. (2023). Comprensión lectora en comunidades indígenas, mediante Tomi Digital, a través de competencias digitales docentes. [Título de Maestría, Universidad de Santander]. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/d82f4e9e-e093-45e3-8cef-edb453f443a5
Campos, R., Espinoza, E., Moscol, A., & Carrión, V. (2021). Las TIC en la mejora de la comprensión lectora en los estudiantes universitarios de la Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima, Perú. Paideia XXI, 11(1), 11-29. https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3717
Cassany, D. (2024). IAG y comprensión lectora. 24 de mayo del 2024. Youtube. https://youtu.be/oHMQkUngBXE
Castillo, C. A., Naventa, A. L., & Vilca, J. S. (2024). Efectividad de una plataforma virtual para desarrollar la comprensión lectora en niños del tercer grado de primaria de la IE 41041 Cristo Rey, Camaná. [Título de Maestría, Universidad Católica de Santa María]. Repositorio Universidad Católica de Santa María. https://repositorio.ucsm.edu.pe/items/0dab06ef-49ce-478a-a54a-ee206902b4bc
Coronado, M. & Martínez, E. (2022). Didáctica de la escritura usando Tecnologías de la Información y la Comunicación: reflexiones docentes. Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu, 9(2), 59-69. https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/237
Díaz, M. J. S., & Berrocoso, J. V. (2020). Perfiles docentes en el contexto de la transformación digital de la escuela. Bordón: Revista de pedagogía, 72(1), 151-173. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7458636
De la Rosa, J. (2023). Uso de las TIC para potenciar el desarrollo de la comprensión lectora como estrategia pedagógica para la implementación de las políticas públicas en gestión del conocimiento. Cieg, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, (62), 240-255. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2023/06/Ed.62240-255-De-la-Rosa.pdf
Formichella, M. & Alderete, M. (2020). El efecto de las TIC en el desempeño educativo: el análisis de la comprensión lectora. Semestre Económico, 23(54), 181-199. http://www.scielo.org.co/pdf/seec/v23n54/2248-4345-seec-23-54-181.pdf
Fuentes, A., Jiménez, V. & Alvarado, J. (2020). Comprensión lectora digital vs. Tradicional según familiaridad con las TIC. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 8(1), 57-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7768306
Granados, A. (2024). TIC y procesos didácticos de comprensión lectora en estudiantes de una institución educativa, Callao, 2024. [Título profesional de segunda especialidad, Universidad César Vallejo]. Repositorio Universidad César Vallejo.
MEN. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026: el camino hacia la calidad y la equidad. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf
Mojica, A., Preciado, Y., Nunpaque, A. & García, A. (2021). Afianzamiento de la comprensión lectora, a través del uso de las TIC como estrategia de aprendizaje. Conocimiento global, 6(S1), 295-314. https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/242
Zubiría, Julián. (2017, febrero 2). ¿Vienen las nuevas generaciones con un chip incorporado? https://www.semana.com/educacion/articulo/hemos-oido-multiples-veces-decir-a-profesores-y-padres-de-familia-que-las-nuevas-generaciones-vienen-con-un-chip-incorporado-tienen-razon/516163/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PEM. Revista de Didáctica, Evaluación e Innovación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

