Redefining teacher mentoring: a methodological design proposal that pro-motes improved practices through pedagogical and curricular manage-ment
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2735-7414.27Keywords:
Teacher mentoring, Methodological design, Pedagogical and curricular managementAbstract
This article proposes redefining teacher mentoring, positioning it as a strategic axis for driving the paradigm shift required for educational improvement. The research offers a critical view of the current model and challenges school leaders to cha-llenge their practices, considering the challenges of pedagogy for the 21st century and the systemic transformations facing teachers. The central question guiding the study is: Is the current teacher mentoring model sufficient to promote real impro-vements in pedagogical practices and curriculum management? Using a qualitative approach, the research was conducted in a technical-professional school, incorporating instruments validated by experts and applied to 36 teachers and 978 stu-dents. The methodological design is structured in progressive phases of diagnosis, intervention, and evaluation, allowing for a systematic analysis of pedagogical practices and guiding evidence-based decision-making (MINEDUC, 2023; Benavides & Manzano, 2019). The results show a significant appreciation of mentoring as a catalyst for improving planning, implementing active methodologies, and developing key competencies in students (Afzal, 2021; Darling-Hammond & Oakes, 2019).However, significant challenges also emerge regarding the collaborative work culture. A mentoring model is proposed that positions the Pedagogical Technical Unit as the coordinating core of training processes, promoting distributed leadership (Rincón-Gallardo, 2023), and redefining mentoring as a transformative strategy, going beyond traditional control and super-vision (Fullan & Hargreaves, 2021).
Downloads
References
Afzal Sayed Munna, M. A. (2021). mpact of Active Learning Strategy on the Student Engagement. GNOSI: An Interdisciplinary Journal of Human Theory and Praxis, 96-114.
Benavides Lara, M. A., & Manzano Gutiérrez, P. (2019). Evaluación curricular e investigación. Un recuento de lo hecho en el INEE de México. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 117-134.
Bolívar, A. (2008). Didáctica y currículum: De la modernidad a la postmodernidad. Malaga: Ediciones Aljibe.
Bolívar, A., González, M. T., & Moreno, J. (1997). Diseño y esarrollo del currículum en la Educación Secundaria. Barcelona: Editorial ICE-Horsori.
Cárdenas, A., Soto, A. M., Dobbs, E., & Bobadilla, M. (2012). El saber pedagógico: Componentes para reconceptualización. Scielo, 10.
Castro, E., Paley, R., & Morillo, R. (2006). La práctica pedagógica y el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista. Scielo, 583.
Castro, F. (2018). Instrumentos claves de la gestión escolar. El caso de Chile. Scielo , 1-31.
Cox, C., & García, C. (2021). Chile’s Citizenship Education Curriculum: Priorities and Silences Through Two Decades. Encounters in Theory and History of Education, 206–226.
Darling-Hammond. (2007). Powerful Teacher Education: Lessons from Exemplary Programs. Tempe, Arizona, EE. UU: Arizona State University.
Darling-Hammond. (2010). The flat world and education: How America's commitment to equity will determine our future. New York: Teachers College Press.
Darling Hammond, & Oakes, J. (2019). Preparing Teachers for Deeper Learning. Cambridge, Massachusetts: Harvard Education Press.
Darling-Hammond, L., & Hyler, M. E. (2020). Effective Teacher Professional Development. California: Learning Policy Institute.
Educación, A. d. (2020). Balance de Gestión Integral 2020. Santiago: Ministerio de Educación de Chile.
Educación, D. G. (2019). Plan de Mejoramiento Educativo. Orientaciones para su elaboración. Santiago: MINEDUC.
Fullan, M. (2001). Liderar en una cultura de cambio. Madrid: Ediciones Morata.
Fullan, M. (2007). El significado del cambio educativo (4th ed.). Madrid: Ediciones Morata.
Fullan, M. (2014). Liderarf en la cultura del cambio. Madrid: Ediciones Morata.
Fullan, M. G. (2002). El significado del cambio educativo (3.ª ed.). Madrid: Morata.
Fullan, M., & Hargreaves, A. (2021). The right drivers for. Melbourne: Centre for Strategic Education.
Fullan, M., & Hargreaves , A. (2012). Professional Capital: Transforming Teaching in Every School. Nueva York: Teachers College Press.
Fullan, M., & Langworthy, M. (2014). Una rica veta: cómo las nuevas pedagogías logran el aprendizaje en profundidad. Londres: Pearson.
Fullan, M., Quinn , J., & McEachen, J. (s.f.). Deep Learning: Engage the World Change the World.
Mendés, G. H. (2018). Desafíos para los Docentes del Siglo XXI. Interconectando Saberes.
Michael Fullan y Andy Hargreaves. (1999). La Escuela que Queremos. México DF: Amorrortu/ SEP, Secretaría de Educación Pública de México.
MINEDUC. (2016). Diseño de un plan de desarrollo profesional continuo. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2016). Orientaciones para la Gestión e Implementación del Curículum de la Educación Media Técnico - Profesional. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2018). Promoviendo espacios de colaboración docente. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2019). Trabajo Colaborativo y Desarrollo profesional Docente en la Escuela. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2019). Visitas al Aula: Seríe Retroalimentación de prácticas pedagógicas. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2019). VISITAS AL AULA: Serie retroalimentación pedagógica. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2020). Acompañamiento de los proceso de Enseñanza y Aprendizaje a través de la Observación y Retroalimentación. Dimensión: Liderando los procesos de enseñanza y aprendizaje. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2020). Liderazgo desde la Sala de Clases: Acompañamiento al Aula: Observación y retroalimentación. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2021). Estándares de la Profesión Docente.. Marco Para la Buena Enseñana. Santiago: MINEDUC.
MINEDUC. (2022). Impulsando el cambio de paradigma. Horizontes de transformación educatiiva.
MINEDUC. (2023). Gestión curricular para la reactivación integral de aprendizajes. Santiago: MINEDUC.
Mora , A. I. (2018). La evaluación educativa: Concepto, períodos y modelos. La evaluación educativa: Concepto, períodos y modelos, 161-182.
OCDE. (2018). Informe TALIS-Chile. Paris: OCDE.
Rincon-Gallardo, S. (2020). Educational change as social movement: A new paradigm from the global south. Journal of Educational Change, 507–527.
Rincon-Gallardo, S. (2023). Leading from the middle to liberate learning. Edinburgh, Escocia: Education Scotland.
Robinson, V. (2022). Virtuous Educational Leadership: Doing the Right Work the Right Way. Thousand Oaks, California: Corwin (SAGE Publishing).
Robinson, V. M. (2007). School Leadership and Student Outcomes: Identifying What Works and Why. Auckland: ACEL.
SAC, A. d. (2024). Plan de Aseguramiento de la Calidad de la Educación 2024-2027. Santiago: MINEDUC.
Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.
Scott, C. L. (2015). El futuro del aprendizaje 3: ¿Qué tipo de pedagogías se necesitan para el siglo XXI. Lima: Ministerio de Educación del Perú.
Tovar, M. C. (2021). El diseño curricular, una responsabilidad compartida. Colombia Médica, 508-517.
UNESCO. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. Paris: UNESCO.
Valenzuela, J. P., & Montecinos, Carmen. (2017). Structural Reforms and Equity in Chilean Schools. Oxford Research Encyclopedia of Education.
Wiliam, D. (2020). Embedded Formative Assessment (Second Edition). Bloomington, Indiana: Solution Tree Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PEM. Revista de Didáctica, Evaluación e Innovación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.